Запорізькі мости заборонені до будівництва

7657
1

Настала весна, а значить, починається новий будівельний сезон. Вже традиційно в цей час журналісти газети звертаються до представників Запорізької облдержадміністрації із запитаннями  про стан нашої «будови століття».  Мова, як здогадався читач,  про багатостраждальні мости,  з часу початку будівництва  яких ось-ось мине 15 років.  Нагадаємо, на них піарилися Кучма, Ющенко, Янукович, Порошенко (як секретар РНБО), Тимошенко, Азаров, Гройсман, Вілкул (як віце-прем’єр) 

«Будова століття»

Щоправда, коли в «нульові» на мости виділяли «запорізький стандарт» ­ по 150 млн гривень щороку, в часи Януковича­Азарова відбулися суттєві зміни. В кінці 2011­го уряд відняв будову в міста (Управління капітального будівництва міськради) і передав її «Укравтодору» як замовнику. Підрядником же призначили «Уманьавтодор» Черкаської області.

2012 року уманчани на Хортиці гарно вирубили ліс, поставили огорожу і поклали асфальт.  Спасибі, дуже гарно, до цього дня тримається. Та власне з мостами нічого не вийшло, попри те, що Кабмін виділив того року рекордні 750 мільйонів гривень. Бо в «Уманьавтодору» не було досвіду будівництва мостів подібного класу, і багато хто тоді говорив, що компанію обрали підрядником лише через близькість до київської влади.

Апогеєм абсурду того періоду став передвиборний вояж Миколи Азарова у серпні 2012 року. Тоді, перебуваючи над проваллям по причині відсутнього мосту через Новий Дніпро (з Хортиці на Лівий берег), прем’єр заявив: «Думаю, що до 31 грудня ми відкриємо рух цим мостом».  Журналісти, які це почули, ледь не попадали, а тодішні губернатор та мер радісно закивали: «Зробимо!».

Підсумки тих обіцянок ми бачимо… А з 2014 року мости просто кинули напризволяще. Бо ж надворі війна, а ви тут зі своїми мостами! А що мова про стратегічно важливу переправу для всього Південного Сходу України, «то таке»…

У липні 2015 року за ініціативи народного депутата Петра Сабашука Верховна Рада навіть створила слідчу комісію по запорізьких мостах. Тоді уряду довелося проімітувати якісь рухи стосовно поновлення будівництва. Однак недарма сьогоднішніх можновладців називають «наперсточниками зі знанням англійської та української мов». Дозволимо собі процитувати матеріал «Верже» від 24.04.2018 року: «Но вот что нас встревожило в ответе на первый вопрос: «У квітні 2017 року Департаментом Державної архітектурно­будівельної інспекції в Запорізькій області  (старое названиеГАСК) було видано припис про зупинення будівельних робіт через невідповідність окремих конструктивів затвердженій проектно­кошторисній документації, а у вересні анульовано дозвіл на проведення будівельно­монтажних робіт на обєкті». Какое же у нас хитрое государство! Одной рукой оно, вроде бы, строит, а другой само же запрещает себе строить. И крайних в этом процессе теперь не найдешь!».

Ось вам питання і ось вам відповідь!

Так ми підійшли до минулорічної відповіді представників Запорізької ОДА на запит «Верже» стосовно мостів, з яким чиновники тягнули майже два місяці. Цього разу все відбулося,  як того вимагає закон,  у лічені дні. Ми вдячні колегам за оперативність, а ось зміст відповіді вже оцінить читач. Це ­ фахова оцінка ситуації, спроба замовчати неприємні моменти чи взагалі відписка, висновки зробіть самі.

У  першу чергу ми поцікавилися, а чи не забула влада і в Києві, і в Запоріжжі про наші мости? Чи надійшли з держбюджету, бюджетів області та міста хоч якісь гроші 2018 року, і чи заплановані вони на поточний рік? Чи не змінили замовника будівництва і його генпідрядника? Які коригування проекту знову плануються, і чи спитали хоч з кого, хто наробив помилки і в проекті, і під час його реалізації?

Ще одне питання стосувалося того, чи взагалі побачимо ми в Запоріжжі вантовий міст? Адже початковий проект мосту типу «лань, що біжіть» через Старий Дніпро чомусь скасували, навіть попри геологічні розломи в цьому місці.

Очевидно, що ми спитали про терміни закінчення будівництва і про те, чи уціліють вже збудовані об’єкти без охорони і необхідної консервації споруд?

А ось і відповідь  з мінімальними скороченнями та правками

«За інформацією Служби автомобільних доріг у Запорізькій області, у звязку з тим, що у 2017 році Державною архітектурно­будівельною інспекцією у Запорізькій області було анульовано дозвіл на виконання будівельно­монтажних робіт на обєкті, будівельні роботи у 2018 році не проводились.

У 2018 році для включення обєкта «Будівництво автотранспортної магістралі через р. Дніпро в м. Запоріжжя» до переліку обєктів, фінансування реалізації яких здійснюється в рамках «митного експерименту», необхідно було присвоїти зазначеному обєкту статус автомобільної дороги загального користування з віднесенням до однієї з існуючих автомобільних доріг державного значення, які перетинають Запорізьку область.

Враховуючи напрямки автомобільних шляхів загального користування, що перетинають Запорізьку область, та розташування автотранспортної магістралі, зазначений обєкт будівництва на підставі постанови КМУ від 26 липня 2018 р. 631 «Про внесення змін у додаток до постанови КМУ від 16 вересня 2015 р. 71»  включено до складу автомобільної дороги державного значення Н­08 БориспільДніпроЗапоріжжя (через м. Кременчук) — Маріуполь, та визначений як  «Підїзд до о. Хортиця (автотранспортна магістраль через р. Дніпро у м. Запоріжжя)».

22.12.2018 р. Службою автомобільних доріг у Запорізькій області  за результатами проведених тендерних торгів через електронну систему публічних закупівель ProZorro укладено договір 301 АМ­18 з ТДВ «ІНСТИТУТ ДНІПРОДІПРОТРАНС» про закупівлю залишку робіт з коригування стадії «Проект» обєкта «Будівництво автотранспортної магістралі через р. Дніпро в м. Запоріжжі (автомобільна дорога загального користування державного значення Н­08 БориспільДніпроЗапоріжжя  (через м. Кременчук) — Маріуполь «Підїзд до о. Хортиця (автотранспортна магістраль через р. Дніпро у м. Запоріжжіна суму 53,590 млн грн. та строк виконання робіт — 31.10.2019.

У 2018 році лише в обласному бюджеті було передбачено фінансування обєкта у розмірі 60,0 млн грн. згідно з Програмою розвитку автомобільних доріг загального користування Запорізької області на 2018 рік за рахунок надходжень до бюджету від митних платежів.

У звязку з довготривалим процесом надання статусу обєкту передбачені у 2018 році кошти були перерозподілені на обєкти поточного середнього ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення».

Тут, напевне, потрібні деякі пояснення. «Експеримент з фінансового забезпечення реконструкції та поточного ремонту автомобільних доріг триває з вересня 2015 року. Відповідно до нього 50% від суми перевиконання щомісячних планових митних платежів (мито, акцизний податок тощо) направляють спеціальним фондам відповідних регіональних бюджетів».

Це ­ пояснення представників «Укрінформу» від 8.11.2018 року. Цікаво, що у цій же публікації вказується, що Запорізька митниця серед лідерів за цим показником (355,3 млн грн. протягом лише січня­жовтня 2018 року). Вона поступається Одеській митниці (1 млрд грн.), але випереджає  Київську митницю (248,6 млн.).

Звідси лише одне запитання: а де поділися ті гроші? Бо, як відповідають представники ЗОДА:

«… У 2018 році роботи не виконувались. Згідно з рішенням комісії з питань техногенно­екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій у Запорізькій області від 29.09.2017 р. визначено перелік робіт, необхідних для завершення технологічних циклів з метою упередження виникнення загрози техногенній безпеці на спорудах обєкта будівництва, у тому числі роботи з насування та опускання прогонової будови споруди 4 (міст через р. Старий Дніпро). За наявності фінансування у 2019 році  за рахунок коштів «митного експерименту» будуть завершені роботи з опускання прогонової будови споруди 4 (міст через р. Старий Дніпро) на капітальні опори.

Стадію «Проект» було затверджено у 2004 році, останній раз кошторис будівництва коригували у 2009 році, та у 2010 було затверджено Титул будівництва.

При коригуванні стадії «Проект» буде враховано зміни, які відбулись в нормативно­кошторисній базі, а саме в технічній частині проекту будуть враховані нові нормативи, які стосуються питань міцності, надійності та довговічності конструкцій, вирішено питання доступності обєкта для маломобільних груп населення.

Також буде розділення обєкта на пускові комплекси та черги будівництва, для спрощення та прискорення введення побудованих, незалежно функціонуючих комплексів автотранспортної магістралі в експлуатацію.

Буде визначена вартість будівництва обєкта з урахуванням поточного рівня цін на матеріально­технічні ресурси та заробітну плату робітників, задіяних на будівництві обєкта.

Основні проектні рішення по споруді 10 (вантовий міст через р. Дніпро) у новому проекті змінювати не будуть.

У 2018 році металеві конструкції для будівництва не замовляли. Питання про консервацію обєкта не розглядається. Всі крадіжки на будівництві зафіксували та направили заяви до ГУ Нацполіції в Запорізькій області, зафіксовані крадіжки не завдали жодної шкоди несучій здатності збудованих конструкцій.

Фінансування на охорону обєкта не передбачено. На прохання представників Служби автомобільних доріг та за зверненням представників ЗОДА, ГУ Нацполіції в Запорізькій області до маршрутів патрулювання автомобілів поліції включені будівельні майданчики автотранспортної магістралі.

Коригування стадії «Проект» у 2018 році не завершено у звязку з довготривалими процедурами надання статусу обєкта ­ автомобільної дороги загального користування державного значення, а також проведенням відкритих тендерних торгів з визначенням Генеральної проектної організації з коригування стадії «Проект».

Кінцеві терміни будівництва та вартість виконання будівельно­монтажних робіт будуть визначені на підставі проведення коригування стадії «Проект», уточнення вартості робіт з урахуванням поточного рівня цін на основні будівельно­монтажні матеріали, розміру кошторисної заробітної плати на будівництві обєкта.

Зведений кошторисний розрахунок у поточному рівні цін буде затверджений після   коригування проекту та отримання позитивного експертного звіту державної експертизи, до того чинним є Титул будівництва, затверджений Розпорядженням КМУ від 23.11.2011 1183­р «Про затвердження титулу будови автотранспортної магістралі через р. Дніпро в м. Запоріжжі, будівництво якої розпочалось у 2004 році».

Післямова

Кілька висновків з відповіді ЗОДА. Ніякі будівельні роботи на мостах не вели і, схоже, поточного року вести не будуть! Влада і далі через архітектурно­будівельну інспекцію забороняє собі будувати, а значить, і фінансувати згадане будівництво. Зауважимо також, що коли в 2018 році на коригування проекту планували 50% виділених коштів (30 мільйонів), то 2019­го мова йде вже про 100%, а саме про  53,59 млн грн. І «ваяти» той проект будуть фактично до зими.

А що ж то за зміни проекту, які потребують стільки грошей? А будуть «враховані нові нормативи, що стосуються питань міцності, надійності та довговічності конструкцій», буде «вирішено питання доступності об’єкта для маломобільних груп населення».

Спасибі, звичайно, за міцність і турботу про маломобільні групи населення, втім, якщо вірити телепрограмам «Схеми» та «Бігус­інфо», то саме різні «коригування проектів» є найбільш корупційно небезпечними.

Як ви помітили, 15 років будують і 15 років «коригують». Ніхто не сів, ніхто не заплатив, всі лише вимагають нових мільйонів.

Але поки будову топили в бюрократичному болоті з «коригуваннями», тендерами та постановами, ніхто і не збирався робити головне. Надсучасна (щонайменше на час початку робіт) будова не законсервована і не охороняється. Минулого року нам хоч обіцяли «розглянути джерела фінансування на охорону об’єкта», а цього року все зійде і так…

Бо кому цікаві перед виборами мости, коли є «томос» чи інші подібні фокуси? І запорізькі нардепи до осені придумають, що б нам ще пообіцяти замість лобіювання «будови століття». Те ж саме придумають вже наступного року депутати міськради та облради. А мости тим часом просто гинуть… 

Світлана Третяк