Володимир Байло: «Право на якість — право кожного!»

1120
0

фото Байло

Одним з найактуальніших питань, які доводиться вирішувати останнім часом  Інспекції з питань захисту прав споживачів у Запорізькій області — питання надання послуг громадянам неналежної якості. Як інспекція вирішує ці питання, ми дізналися у Володимира Байло – начальника Інспекції з питань захисту прав споживачів у Запорізькій області

Володимире Анатолійовичу, не могли б Ви ознайомити наших читачів з діяльністю Інспекції з питань захисту прав споживачів у Запорізькій області, яку Ви очолюєте?

Інспекція з питань захисту прав споживачів у Запорізькій області є територіальним органом Держспоживінспекції України. Основні засади захисту прав споживачів закріплені Конституцією України. Зокрема, стаття 42 визначає: «Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів».

З метою подолання негативних тенденцій на споживчому ринку регіону та поліпшення захисту прав споживачів Інспекцією проводиться робота по здійсненню державного контролю за якістю та безпекою товарів, послуг і робіт в частині дотримання вимог законодавства про захист прав споживачів у сфері торгівлі, ресторанного господарства, послуг та реклами, а також перевірки характеристик продукції з питань дотримання норм законодавства про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції.

Слід зазначити, що Інспекція здійснює перевірки за зверненнями фізичних та юридичних осіб про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства та виключно за тематичними завданнями Держспоживінспекції України, які передбачають конкретну сферу діяльності суб’єкта господарювання,котра визначається моніторингом звернень та окремими дорученнями влади.

Яка ситуація на сьогоднішній день склалася на споживчому ринку Запорізької області?

Як свідчать дані проведення державного контролю та моніторингу звернень громадян, на сьогоднішній день споживчий ринок продовжує насичуватися неякісними, фальси- фікованими та небезпечними для людей товарами. За п’ять місяців поточного року фахівцями Інспекції з питань захисту прав споживачів у Запорізькій області було встановлено порушення вимог чинного законодавства у 80,5 відсотках перевірених суб’єктів господарювання, які реалізують продукцію через роздрібну мережу та надають послуги в сферах ресторанного господарства та послуг, в тому числі:

— у сфері роздрібної торгівлі продовольчими товарами та продукцією ресторанного господарства — 88,3 %;

— при реалізації непродовольчих товарів — 86 %;

— при наданні послуг — 68,7 %.

Перевірено якість товарів на суму 4337,1 тис.грн., забраковано та знято з реалізації неякісної продукції на суму 2595,9 тис.грн., що складає 59,9%.

Що Ви можете розповісти про звернення громадян, які надходять до Інспекції, їх кількість, на що саме скаржаться споживачі і як такі звернення розглядаються?

Інспекцією приділяється постійна і неослабна увага роботі із зверненнями громадян, як одному з пріоритетних напрямків діяльності. Коли до Інспекції надходить скарга, для її розгляду фахівці за телефоном обов’язково зв’язуються як із споживачем,так і з су-  б’єктом підприємницької діяльності. І слід зазначити, що значна кількість питань, викладених у зверненнях споживачів, вирішується саме в оперативному порядку. Так, у 2014 році до Держспоживінспекції у Запорізькій області надійшло 382 звернення споживачів, з них:

— щодо якості послуг — 148 або 38,7 %;

— щодо якості непродовольчих товарів — 167 або 43,7 %;

— щодо якості продовольчих товарів — 49 або 12,8 %;

— щодо ресторанного господарства — 8 або 2,1 %;

— щодо придбання товарів через інтернет-магазини — 7 або 1,7 %;

— щодо порушення антитютюнового законодавства — 4 або 1,0 %.

Найбільш типові звернення про порушення прав громадян у сфері захисту прав споживачів стосуються продажу продуктів харчування, мобільних телефонів, виготовлення та установки металопластикових конструкцій, а також надання послуг.

За результатами розгляду звернень вимоги споживачів задоволені у 353 випадках, а за неякісні товари та послуги споживачам повернуто 176,7 тис грн.

Володимире Анатолійовичу, які поради Ви можете дати споживачам щодо їх прав і що потрібно знати пересічному громадянину, щоб не бути ошуканим?

Перш за все, ніж оплачувати обраний товар чи послугу перевірте:

•      відповідність названої продавцем ціни тій, яка вказана у ціннику чи прейскуранті;

•      якщо товар штучний — чи не пошкоджена упаковка і чи дійсно в ній той товар, за який ви сплачуєте гроші; комплектність товару; наявність супроводжувальної документації. При цьому попросіть у продавця продемонструвати, як працює товар і як ним користуватися;

•      якщо товар ваговий — чи правильно працюють ваги;

•      наявність необхідної інформації на упаковці та у супроводжувальній документації. Слід детально ознайомитися з цією інформацією, перш за все — зі строком придатності, гарантійними зобов’язаннями виробника тощо.

Під час покупки товару (оплати послуги, роботи) прослідкуйте:

•      щоб вам видали касовий чек (якщо товар тривалого зберігання, попросіть також виписати товарний чек), щоб на чеку було видно сплачену суму;

•      щоб в інструкції по експлуатації (гарантійному талоні) виробу було точно вказано дату покупки і назву магазину-продавця.

Скажіть будь ласка, до кого потрібно звертатися споживачам у разі порушення їх прав?

Спеціалісти інспекції готові надати споживачам підтримку і роз’яснення за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дзержинського, 9 та за телефонами: 061-707-23-75, 061-707-23-76.

На офіційному веб–сайті Інспекції: www.spogivach.zp.ua передбачена робота віртуальної приймальні.