Спочатку інфраструктура, потім велосипедисти

867
0

Велосипедз ним асоціюються літні прогулянки Хортицею чи набережною ібезліч ДТПЗгідно з офіційною статистикою Національної поліції, за два роки (2017­2018 рр.) тільки на території Запоріжжя було зафіксовано 55 ДТП за участю велосипедистів. Найбільш проблемними виявились Прибережна автомагістраль, проспект Соборний, вулиця Перемоги. Власники двоколісного транспорту переконані, що причина дорожньо­транспортних пригодвідсутність велоінфраструктури в місті, а також поваги з боку як водіїв, так і велосипедистів.

Мешканка обласного центру Ксенія дуже любить кататися містом на двоколісному транспорті, насолоджуватися пейзажами і просто відпочивати. Велосипед дає їй можливість  «перезавантажитися», позайматися спортом і підняти собі настрій. Втім, дівчина вкрай рідко виїздить на автодороги.

—  Раніше я виїжджала на велосипеді на автодороги, але коли мене «підрізав» водій авто, перестала це практикувати — страшно. Тепер на велосипеді я їжджу тільки в парках, — розповіла дівчина.

У свою чергу водії машин нерідко винять у ДТП саме велосипедистів, які не дотримуються правил дорожнього руху, а в нічний час не вдягають світловідбиваючі жилети, аби їх можна було побачити в темряві.

Мама двох дітей Марина також не в захваті від того, що тротуарами міста хаотично їздять велосипедисти, а деякі з них «гасають» на великій швидкості.

— Цього літа мою дитину на тротуарі ледь не збив велосипедист. Він їхав на великій швидкості і просто не побачив мого сина. Добре, що я вчасно зреагувала, відтягнула  малого, і лихо вдалось оминути, — розповіла Марина. — Коли велосипедист  зупинився, виявилось, що він був п’яний. У виправдання він сказав, що вони з друзями відзначали день народження і після того як хильнули, вирішили поганяти по місту на велосипедах. Чоловік вибачився, але тепер тротуарами я ходжу вкрай обережно.

Учасники дорожнього руху — пішоходи, водії машин і велосипедисти переконані, що якби в місті була розвинена велоінфраструктура, «пригод» на дорозі було б менше. Та незважаючи на те, що в Запоріжжі за останні декілька років, за підтримки, в тому числі і міської влади, проводять  велопаради, з метою розвитку велоінфраструктури, на дороги міста нанесли аж … 2 велосмуги і обладнали 1 велодоріжку. Одна з велосмуг розташована вздовж вул. Новокузнецької. Її довжина складає близько 1 км. Також на вул. Тюленіна проклали велосмугу завдовжки 1,8 км в одному напрямку (від пр. Соборного до мосту ім. Преображенського). Тут слід зазначити, що велосмуга, яка розташована ближче до вул. Перемоги, фактично стерта. Деінде можна побачити червоні «плями». Схоже, її жодного разу після нанесення так і не оновлювали.

Перша велодоріжка була прокладена у спальному районі вздовж вул. Новокузнецької. Ширина тротуару 4,5 метри, червоні зони, передбачені під велодоріжку, складають 1,2 метри (що недостатньо навіть для одностороннього руху, попри те, що велодоріжка передбачена її розробниками двосторонньою), довжина реконструкції близько 1 км. Поки що відсутня розмітка. Бордюри в деяких місцях частково занижені, та цього недостатньо, адже їхня висота залишається 7­10 см (при нормі не більше 2 см). В деяких місцях немає занижень взагалі. Тож, наявні «відрізки» велосипедної інфраструктури не створюють єдину цілісну мережу.

Відзначимо, що затверджений у 2018 році Генеральний план Запоріжжя фактично не розглядає велосипедний транспорт як повноцінну складову транспортної схеми міста. Так, текст пояснювальної записки цього документу містить згадки про велосипед, проте напрацювання з розвитку веломережі відсутні. При цьому «Стратегія розвитку міста Запоріжжя до 2028 року» виділяє розвиток велосипедної інфраструктури, як одну з оперативних цілей. А на жовтневій сесії Запорізької міської ради була прийнята «Концепція розвитку велоінфраструктури міста Запоріжжя», для написання якої  використали методику планування веломережі у Німеччині. Це перший документ, який зрушив з «мертвої точки» розвиток велоінфраструктури.

 

Що зміниться?

Основний принцип розвитку велоінфраструктури Запоріжжя: спочатку інфраструктура, потім велосипедисти.

Після впровадження всіх заходів велосипедний транспорт має стати повноцінним видом транспорту і виступити  зручною альтернативою машинам та громадському транспорту, що в свою чергу дозволить розвантажити дороги, зменшити навантаження на громадський транспорт і  кількість ДТП, а також підвищить безпеку на магістральних вулицях міста.

«Проведені опитування показали, що близько 30% населення мають велосипед і час від часу ним користуються. Та більша частина власників велосипедів не готова ним регулярно користуватися як транспортом через небезпечні умови руху в загальному потоці, — йдеться у Концепції. —  Велосипед сприяє економічному розвитку, бо видатки на велосипедну інфраструктуру компенсуються заощадженнями на автомобільній. Якщо взяти до уваги збереження здоров’я та економію на обслуговуванні автомобіля, велосипедна інфраструктура окупить себе щонайменше 4­5 разів за 10 років експлуатації. Щоб побудувати місце для парковки велосипеда, необхідно 5% коштів, потрібних на одне автомобільне паркомісце. Також велосипед збільшує конкурентоспроможність торговельних площ у центрі міста та в зоні пішої доступності».

Втім, те, що красиво написано в документі, не завжди можна впровадити в життя. Перепоною на шляху до побудови велодоріжок та велосмуг можуть стати дороги та тротуари. Так, в документі говориться, що доріжки для велосипедистів будуть з’являтися під час ремонтних робіт.

Наразі запропонована схема веломаршрутів по всьому місту, яку розробляли  велоактивісти. Вона ґрунтується суто на логіці пересувань найкоротшими шляхами, а не на наявній якості дорожнього покриття чи вуличного простору.

До схеми маршрутів увійшли вулиці, які мають найвищий потенціал для заохочення людей користуватися велотранспортом. Однак при проведенні ремонтів та реконструкцій на інших вулицях мають бути виконані умови для велосипедного руху.

 

Тип та протяжність  пропонованих  веломаршрутів

 

Велостоянки

Що стосується велостоянок, їх розміщення також чітко прописано в Концепції. Наразі, за приблизними підрахунками, встановлено 40 парковок у різних частинах міста біля громадських закладів. Здебільшого це велостійки для тимчасового паркування біля входів, встановлені адміністраціями чи власниками закладів. Їхня конструкція різна, часто така, що дозволяє кріплення лише переднього колеса і не забезпечує надійність зберігання велосипедів. У свою чергу, ризик крадіжки суттєво знижує привабливість та ймовірність користування цим видом транспорту.

У майбутньому у нашому місті мають з’явитися велосипедні стійки біля закладів (в тому числі лікарень, шкіл, університетів тощо) як для короткочасного, так і для довгострокового зберігання двоколісного транспорту.

«Кількість місць для конкретних закладів та установ визначається індивідуально. Для оцінки потенційного попиту на короткочасні велопарковки рекомендовано оцінити кількість хаотично припаркованих велосипедів. Якщо такі відсутні, слід почати з кількох велосипедних стійок, залишивши місце для розширення, коли попит зросте», — йдеться у Концепції.

 

Коли будуть зміни?

Що ж, на жовтневій сесії міської ради була прийнята «Концепція розвитку велоінфраструктури», і Запоріжжя отримало статус  міста­початківця в цьому напряму. Жодних термінів виконання і втілення в життя цієї Концепції немає. Більше того, в документі говориться наступне: «Для забезпечення постійного і невідворотнього розвитку велосипедної інфраструктури та руху велотранспорту міська рада має змінити систему управління у сфері транспорту. Зокрема, спочатку має з’явитись відповідальна особа, а у подальшому і відділ, який буде відповідати за координацію усіх дій, пов’язаних із розвитком велосипедного транспорту у Запоріжжі». Тож, чи матиме продовження прийнята Концепція – покаже час.

Довідка:

велосипедна смуга – призначена для руху велосипедистів у межах проїзної частини вулиці та/або дороги, яка виділена за допомогою дорожньої розмітки або конструктивно;

велосипедна доріжка – доріжка з покриттям поза межами проїзної частини вулиці та/або дороги, розташована окремо чи суміжно з тротуаром або пішохідною доріжкою, призначена для руху на велосипедах, інвалідних колясках, немоторизованих засобах пересування і позначена дорожнім знаком та горизонтальною розміткою.

Іванка ВОЛОЩУК, фото автора