«Код міста» – як зміниться Запоріжжя

390
0

Лаконічні вивіски, мінімум реклами, охайні фасадице тільки частина змін, які будуть втілювати у життя в рамках проекту «Код міста». Розробку концепції архітектурного середовища  Запоріжжя розпочали приблизно рік тому. Спеціалісти співпрацювали з представниками влади, профільних департаментів міської ради, комунальних підприємств, також до роботи були залучені представники громадськості.

За словами заступника директора департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради Павла Назаренка, під час розробки проекту «Код міста» вони намагалися спиратися на досвід інших українських та європейських міст, але згодом вирішили створити щось нове: «Найголовніше було те, щоб будь­якій людині (велосипедисту, пішоходу, пасажиру чи водію) було б комфортно на вулиці. Відповідно, ми розробили проекти вивісок, фасадів, елементів пішохідної інфраструктури та громадського транспорту тощо, — наголосив Павло Назаренко. — «Код міста» — це методичні вказівники для проектування. Вже підготовлений проект рішення до виконкому, в якому йдеться про те, що представникам виконавчих органів місцевої влади, підприємцям та представникам комунальних установ слід керуватися даними проектними матеріалами при замовленні проектів у якості вихідних даних. Для представників виконавчих органів ці методичні вказівки є обов’язковими, для представників бізнесу та інших громадян вони носять рекомендаційний характер».

Що ж розробили?

На прес­конференції в «Агенції регіональних ініціатив» Павло Назаренко за допомогою презентації візуалізував зміни, які відбудуться в Запоріжжі. Матеріали концепції формування архітектурного середовища міста також опубліковані на сторінці Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради у Facebook. Вона складається з 5 томів: «Загальні відомості», «Довідник з архітектурно­художнього облаштування фасадів будівель та споруд вздовж магістралей та вулиць», «Довідник з облаштування благоустрою магістралей та вулиць», «Довідник з облаштування елементів дорожньо­транспортної  інфраструктури», «Альбом проектних поперечних профілів вулиць», а також є «Технічний звіт».  У цих «довідниках» детально описано, на якій висоті має знаходитися, наприклад, вивіска з адресою, якої висоти має бути сітілайт, як мають бути розміщені кондиціонери на фасаді будинків тощо. Також в цих документах представлені доволі цікаві рішення стосовно арт­об’єктів.

Наприклад, є ідея добудувати башти на будинках на пр. Соборному (буд. 234 та 193). Це саме ті будівлі, які розташовані навпроти площі Запорізької. За словами Павла Назаренка, на цих спорудах мали знаходитися башти, але їх  свого часу не побудували, тож наразі є пропозиція зробити їх у вигляді арт­об’єкту з легких конструкцій.

Не забули й про реконструкцію міських доріг з урахуванням повного спектру наповнення вулиці. У рамках проекту «Код міста» розробили візуалізації, на яких промальовані велодоріжки та, так звана, тактильна плитка для людей з обмеженими можливостями.

— Обов’язковий елемент — зупинка громадського транспорту. Вона розроблена не у якості ескізу, а вже з конкретними розмірами та рекомендаціями, в тому числі, з яких матеріалів її слід виготовити і як встановити, — зауважив Павло Назаренко.

Наразі в Запоріжжі можна побачити невеличкі туристичні стенди — сталеві пластини з ефектом заіржавлення. Їх також розробили в рамках проекту «Код міста».

Що стосується вуличних покажчиків,  вони вже затверджені рішенням виконкому,  зараз ними забезпечують ті будинки, на яких вони відсутні. При розробці врахували шрифти, стилістичне забарвлення і кольори, навіть є рекомендація, на якій висоті слід встановлювати вивіску з адресою і номером будинку.

— Всім розробникам ми ставили питання — чи можна це виготовити в Запоріжжі, чи не потрібно буде їхати в Німеччину? І нас запевнили, що все можна зробити в нашому місті, — запевнив Павло Назаренко.

 

Реклама та вивіски

Одна з найбільших проблем Запоріжжя — «яскраві» вивіски та рекламні щити. Вони «заполонили» фасади будівель, розділювальні смуги та тротуари. Інколи за ними навіть будинків не видно. У рамках проекту «Код міста» це планують виправити. Так, 15 травня, у результаті довгих переговорів з історичного ареалу на пр. Соборному, 171 була демонтована, як зауважив Павло Назаренко, «страшна» вивіска аптеки «ШАР».

Демонтують вивіски і на пр. Металургів. Здається, що саме тут сконцентрована ледь не найбільша кількість реклами на один квадратний метр. За словами заступника директора департаменту архітектури та містобудування, на будинку №177, розташованому на пр. Соборному, зняли 10 банерів, але на цьому ж місці через деякий час з’явилися ще 2… В свою чергу модератор конференції Олександр Павлов наголосив на тому, що у тридцятих роках минулого століття «п’ятачок» на пр. Металургів отримав гран­прі на Паризькій архітектурній виставці, та наразі це місце концентрації  жахливої реклами.

Головний архітектор Запоріжжя Артем Єрьоменко зазначив, що більшість підприємців перенавантажують вивіски свої магазинів.

— Багато підприємців що робить? Якщо вони продають штори, то на вивісці повинні висіти штори, продають шпалери — зображують шпалери… Хочеться зробити крок в бік окультурення. Для того, щоб людина зайшла в потрібний магазин, на пошту, в банк і т.д., досить встановити лаконічну вивіску з логотипом, — наголосив Артем Єрьоменко.

Крок, як сказано вище, до окультурення вже зробили представники двох компаній — «Нова пошта» та «Сбербанк».

— Так, вивіску «Сбербанк» розмістили трохи нижче, ніж треба було, але роз’яснювальна  робота принесла свої плоди. До того ж, у підприємців є вітрини, які також можна використовувати, — сказав Артем Єрьоменко.

—  Хочу зауважити, що вмовити представників таких великих компаній замінити вивіски набагато складніше, ніж дрібних підприємців. Відзначу, що ці рішення були прийняті ще до розробки «Коду міста». Питання з врегулювання вивісок були вирішені раніше, на основі діючих Законів України, — повідомив Павло Назаренко.

За словами головного архітектора Запоріжжя, наразі прибрати рекламу та демонтувати громіздкі вивіски можна на основі Закону України «Про культурну спадщину» (центральна частина міста складається з 2 історичних ареалів — «Соціалістичне Запоріжжя. Історичний ареал №3» та «Старий Олександрівськ. Історичний ареал №2») , а також ЗУ «Про рекламу», «Про благоустрій населених пунктів» та «Про ОСББ». Також існують типові правила розміщення зовнішньої реклами, затверджені Кабінетом міністрів України. Втім, головна «зброя», за словами Артема Єрьоменка — роз’яснювальна робота.

— У Дніпропетровській області, на Київщині та в інших регіонах України багато людей ставиться шанобливо до міської історичної забудови. Хотілося, щоб таке саме ставлення було і в запоріжців. Якщо зменшити кількість реклами в місті, ми також зробимо крок вперед у сфері туризму, — зазначив Артем Єрьоменко.

Учасники прес­конференції підкреслили — аби втілити в життя проект «Код міста», потрібен не один рік. Втім, ці зміни будуть на краще.

— Є законодавство, є повага до культурної спадщини, ну, і відповідно є люди, які готові виготовити лаконічні вивіски. Ми готові співпрацювати з підприємцями, допомагати і підказувати їм. Ми працюємо не для того, щоб ламати і демонтувати, наше завдання  — допомогти, — підсумував Павло Назаренко.

 

Білборди

Не дивлячись на те, що білборди ­ це зона відповідальності представників Департаменту з управління ЖКГ, учасники прес­конференції зазначили, що кількість цих рекламних носіїв також слід скоротити. Одна з проблем, яку озвучив Павло Назаренко — технічний стан конструкцій. У свою чергу Артем Єрьоменко повідомив: «Ми б хотіли переглянути порядок розміщення рекламних носіїв і додати декілька моментів, один із яких — висновок про технічний стан білборду, адже у всього є свій строк придатності». 

Іванка ВОЛОЩУК  

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here