ОСВІТА: є кому вчити, є чому вчити, та все менше тих, хто поспішає до школи

770
0

Ось вже тиждень, як почався новий навчальний рік. Відлунали перші шкільні дзвінки, почалися звичайні класні будні, а ми вирішили проаналізувати, з чим цього року школи області підійшли до 2­го вересня і як завершено попередній навчальний рік

ДВАДЦЯТЬ ШКІЛ ОБЛАСТІ НЕ ПЕРЕЖИЛИ ЛІТО…

Цього матеріалу не було б без оперативної відповіді на запитання “Верже” Департаменту освіти та науки Запорізької ОДА. Особлива подяка директору Департаменту Тетяні Ярославівні Озеровій. Вчергове її колектив нас не підвів, чого не скажеш про багатьох колег із інших структур ОДА і особливо Запорізької міськради.
Перш ніж розпочати про школи і освіту, кілька слів про демографію. Вірніше, про справжню демографічну катастрофу, котра вразила наш регіон. “Вікіпедія” протягом однієї статті про Запорізьку область змушена була назвати три цифри поточної чисельності населення. Зрештою енциклопедія зупинилася на таких даних:
“1 листопада 2018 р. в області, за оцінкою, проживало 1709,0 тис. осіб. Понад 43% населення області (745,4 тис. осіб) мешкає у Запоріжжі. Природне скорочення населення за 2017 р. зафіксовано в усіх містах та районах області. Протягом 2017 року загальне скорочення наявного населення області склало 16,3 тис. осіб, з них за рахунок природних факторів – 13,6 тис. осіб… Народилося 14,2 тис. осіб, що на 9,6 % менше, ніж за 2016 рік (15,7 тис. осіб)”…
Через те очевидна головна проблема шкіл області — вони “оптимізуються”.
“У 2018/2019 навчальному році до складу мережі закладів загальної середньої освіти області (ЗЗСО) входили 557 функціонуючих шкіл усіх типів і форм власності з контингентом 167 025 учнів. У мережі ЗЗСО області зберігалися законсервованими 14 денних шкіл (Новомиколаївський р­н – 5, Василівський – 2, Веселівський – 2, Михайлівський – 2, Шевченківський район м. Запоріжжя, Бердянський і Пологівський р­н – по 1). У школах працювало 13 829 педагогічних працівників.
З 557 діючих ЗЗСО – 543 денних школи комунальної форми власності (165 563 учні), з них 284 заклади перебувають у сільській місцевості (52,3 % від кількості функціонуючих денних шкіл комунальної форми власності), де навчалося 34 050 школярів або 20,6 % від усіх учнів області”.
445 (82 %) ­ це школи I­ІІІ ступенів, тобто по старому — середні. З них у сільській місцевості працюють 216 таких шкіл.
Далі у відповіді Департаменту йдеться, що в області “діяло 117 навчально­виховних комплексів (з них 91 НВК «школа­садок»). Змінне та очно­заочне навчання забезпечували 4 вечірні ЗЗСО, де навчалися 796 учнів. Функціонували й 7 приватних шкіл для 464 учнів”.
Стосовно нового навчального року, то статистика тут лише попередня. Але відомо, що “ліквідовано 6 ЗЗСО (проектна потужність ­ 282 учнівських місця, фактична кількість учнів – 91: 4 школи, які через відсутність учнівського контингенту давно були призупиненими, ліквідовано у Новомиколаївському районі (Різдвянська, Новоіванківська, Барвінівська і Самійлівська), 2 заклади ліквідовано з числа раніше функціонуючих – по 1 у Гуляйпільській міській та Осипенківській сільській громадах)”.
Також призупинено діяльність двох шкіл з числа раніше діючих: по одній школі у Новомиколаївському та Приморському районах. Планувалося реорганізувати 16 шкіл. В основному, мова йде про злиття чи приєднання кількох закладів у Запоріжжі («Освіта» і «Вибір» ­ в Академічний ліцей «Вибір», «Молодь» і № 32 ­ в Хортицький академічний ліцей), у Мелітополі та Мелітопольському районі тощо… Ще 6 шкіл стають філіями опорних закладів і перестають бути юридично самостійними, із них чотири у Великобілозерській і по одній у Веселівській та Мирненській громадах. Крім того, 4 школи в Оріхівській міській громаді стали філіями опорної школи у січні поточного року… Ліквідуються також 3 філії в опорних школах: Смирновській, Мирненській та Новобогданівській громадах”.
Щоб зрозуміти, за яких обставин відбувається злиття, реорганізація чи ліквідація шкіл, ще трохи відповіді Департаменту освіти та науки:
“Наразі постає гостра проблема з утриманням шкіл І­ІІ ступенів з кількістю учнів менше 40. Їх було фактично дев’ять у минулому навчальному році: Шевченківська Бердянського р­ну (32 учні); Промінівська Мелітопольського р­ну (30 учнів); Тихонівська Мирненської селищної ради (було 25 учнів) – ліквідована; Веселогаївська Новомиколаївського р­ну (було 25 учнів) – діяльність призупинена; Новофедорівська Пологівського р­ну (28 учнів); В’ячеславська Приморського р­ну (28 учнів); Очеретуватська Токмацького р­ну (32 учні); «Новоолександрівський НВК» Веселівського р­ну (було 28 учнів) стала філією опорної школи; КЗ «Зеленогаївська Веселівського р­ну (33 учня). Отже, з усіх вищеперерахованих, шість шкіл так і продовжать функціонувати”.
Ви помітили, не у класі, а у школі 28­33 учні…
У підсумку за прогнозом Департаменту освіти в поточному навчальному році працюватимуть 523 школи з приблизно 170 тисячами учнів. До 1 класу прийде 18 200, а до 10 ­ близько 67 % випускників 9­х – 9 510. Тобто, випуститься менше, ніж прийде майже на 5 тис. учнів: з 9 класу — 14 194, з 11 класу – 8 117.

ЗНО

А тепер власне про те, чого досягли освітяни області, зокрема під час державної підсумкової атестації випускників шкіл у формі ЗНО. Ось що показали дані Українського центру оцінювання якості освіти:
“Покращення результативності навчальних досягнень на «початковому» рівні (до 25% включно виконаних завдань) майже з усіх предметів, крім математики (10,7% випускників 2019 року отримали цей результат проти 9,1% у 2018 році).
Разом з тим спостерігається значне зниження результативності на «достатньому» (>50%) і «високому» (>75%) рівнях з української мови (36% проти 58% у 2018 році), деяке зниження результативності з математики (43,4% проти 47,2% у 2018 році), з французької мови (58,8% проти 61,6% у 2018 році) і хімії (59,4% проти 61,3%). З інших предметів випускники закладів освіти показали вищий рівень, ніж торік.
Водночас знизився відсоток тих, хто не подолав пороговий бар’єр (від 11 ­ математика і до 23 ­ біологія) «склав/не склав» за шкалою 100­200 балів з математики, фізики, географії, французької мови; підвищився –.з української мови і літератури, хімії, англійської і німецької мови. На рівні минулого року залишився цей показник з історії України та біології.
Підвищився рівень досягнень учасників ЗНО, які отримали результат 160­200 балів з фізики (16,03% проти 11,7% у 2018 році), географії (20,21% проти 16,52%), німецької мови (25,86% проти 16,85%) і знизився рівень таких досягнень з української мови і літератури (21,1% проти 21,41% у 2018 році), історії України (11,86% проти 13,06%), математики (18,01% проти 19,79%, а також англійської (25,07% проти 27,48%), французької (31,43% проти 35,72%) хімії (22,98% проти 25%), біології (18,11% проти 19,17%).
У цілому, за кількістю учасників ЗНО, що отримали 200 балів за виконання сертифікаційних робіт з предметів ЗНО Запорізька область посідає у загальноукраїнському списку 11 місце… Разом з Донецькою та Івано­Франківською областями маємо по 7 кращих випускників­«двохсотбальників» (минулого року таких було шестеро).
Найбільше балів зібрано учасниками ЗНО з математики (троє учасників, усі із Запоріжжя): багатопрофільний ліцей № 62, спеціалізована школа­інтернат «Січовий колегіум», багатопрофільний ліцей «Перспектива». Двоє учасників – з хімії (гімназія № 28, багатопрофільний ліцей «Перспектива». По одному учаснику ­ з української мови і літератури (школа № 40 з поглибленим вивченням англійської мови) та з англійської мови (Енергодарська школа № 2).
Ще один підсумок роботи педагогічних колективів області ­ це успіхи наших хлопців та дівчат на Всеукраїнських учнівських олімпіадах. Зі 112 учнів 6­11 класів від області, котрі взяли участь на завершальному IV етапі таких змагань, переможцями визнані 45.
“Найкращих показників досягнуто на олімпіадах з хімії, правознавства (по 6 переможців), інформаційних технологій, економіки (по 5 переможців). Порівняно з минулим роком якість виступу команд області зросла, зокрема, на олімпіадах з правознавства, російської мови та літератури, інформаційних технологій, економіки, мови іврит та єврейської літератури, юних знавців Біблії”.
Найрезультативнішими визнані команди обласного центру, а саме: ліцею «Логос» (6 переможців), ліцею № 99 (5 переможців), гімназії № 27 та ліцею «Перспектива» (по 4 переможці), гімназії № 28 та Класичного ліцею (по 3 переможці), гімназії № 6 та спеціалізованої школи № 16 м. Бердянська, українсько­болгарського ліцею м. Приморська (по 2 переможці).
Кращими (І місце в Україні) визнано шестеро обдарованих учнів: Олександра Хелемендик (українська мова та література, гімназія № 27), Поліна Колесникова (російська мова та література, класичний ліцей), Христина Ільїна (правознавство, гімназія № 27), Олександр Мироненко (хімія, ліцей № 99), Віктор Данченко (біології, спеціалізована школа № 25, м. Мелітополь), Софія Лазарєва (економіка, ліцей № 34).

ВИЩА ШКОЛА, СПЕЦІАЛЬНА ТА ПРОФТЕХОСВІТА

29 закладів вищої освіти (коледжі, музичні та медичні училища) з початку нового 2019/2020 навчального року розпочнуть свою роботу відповідно до вимог Закону України «Про фахову передвищу освіту. Здобувачі освіти, які вступили до закладів фахової передвищої освіти на базі 9 класів, після закінчення навчання у закладі одночасно з дипломом отримують і свідоцтво про повну загальну середню освіту.
Тим часом читаємо відповідь Департаменту далі: “У 2017/2018 навчальному році велася підготовка 14 267 студентів, а у 2018/2019 навчальному році – 14 966 студентів, із них 5 осіб отримали свідоцтво про повну загальну середню освіту з медаллю (­2 особи у порівнянні з попереднім роком), а 347 осіб отримали диплом з відзнакою (+ 22 особи).
Згідно з оперативними даними, які надійшли від Приймальних комісій, на базі 9 класів зараховано 2 072 особи, з них 1 770 осіб ­ за державним замовленням. На базі повної загальної середньої освіти зарахована 561 особа, з них 387 осіб – за державним замовленням”.
Щодо власне вищої школи (університетів та інститутів), то “у 2019 році рекомендовано на навчання — 1 634 особи (держзамовлення для вишів області збільшено на 110 місць), а підтвердили бажання навчатися – 1 390 осіб (85,1%, або плюс 69 осіб).
994 вступників (71,6 %), які подали оригінали документів до закладів вищої освіти, проживають у Запоріжжі та Запорізькій області; з інших регіонів України будуть навчатися 396 студентів (28,4%).
Найбільш активне зростання “бюджетних” місць спостерігається в ЗНУ (2017 рік – 266 місць, 2018 рік – 302 місця, 2019 рік – 353 місця); МДПУ імені Богдана Хмельницького (2017 рік – 139 місць, 2018 рік – 154 місць, 2019 рік – 194 місця); ТДАТУ ім. Дм. Моторного (2017 рік – 150 місць, 2019 рік – 172 місця) тощо.
А ось ще одна цікава деталь: “У ЗДМУ рекомендовано на навчання за державним (регіональним) замовленням у 2019 році ­ 247 осіб, надані ж оригінали документів 221 особою (89 %)”…

ПРО РЕФОРМУ І ШКІЛЬНІ АВТОБУСИ

Буквально в двох словах про реформу: “Поточного року вже 37,5 тис. школярів 1­2 і пілотних 3­х класів будуть охоплені навчанням у класах Нової української школи… В області прогнозується створення 30 опорних шкіл з 31 філією. Навчанням у них будуть охоплені близько 11,850 тис. учнів, що майже на 4,5 тис. учнів більше, ніж було минулого року”.
З огляду на сказане, а також на те, що школа тепер є лише десь у кожному третьому селі нашої степової області, актуальною виглядає проблема шкільних автобусів.
“З початку нового навчального року планується підвозити до місця навчання і додому 13,603 тис. школярів. Для цього використовуватимуться 208 шкільних автобусів (11 240 дітей) та 31 найманий/орендований автобус (1225 школярів). Прогнозується, що 100% школярів будуть забезпечені підвезенням до місця навчання і додому. За попередні три роки для сільських шкіл придбано 53 шкільні автобуси”…
Власне, про систему освіти і про її входження у новий навчальний рік поки що все. Сподіваємося на продовження теми вже з конкретними навчальними закладами міста.

Світлана ТРЕТЯК